Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Sve o prugama i vozilima uskog koloseka OSIM Šarganske 8

Moderator: asalat

Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 24. 05. 2008. 10:10 GMT +0000

Ove godine varosica Lajkovac proslavlja 100. godina svoga postojanja. Upravo te godine prosao je prvi "CIRA" kroz Lajkovac na relaciji Zabrezje - Valjevo. Mislim da ova tema zasluzuje da se vise na nju osvrnemo. Predlaze se da novi muzuj uzani pruga bude na Mokroj Gori, premda mislim da je jedino i pravo mesto za to Lajkovac. Zaljubljenici u zeleznice u Lajkovcu zalazu se za revitalizaciju uzane pruge od Lajkovca do Rudnika.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 24. 05. 2008. 20:19 GMT +0000

jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 24. 05. 2008. 22:13 GMT +0000

Zanimljiva karta Srbije iz doba I svetskog rata.
Image
Na karti nije upisana stanica Lajkovac, jer u to vremene Lajkovac je tek nastajao, sto je moguce da je jedan od razloga. Zanimljivo je da je ucrtana pruga Lajkovac-Milanovac-Cacak iako u to vreme nije postajala.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 1:44 GMT +0000

jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 9:20 GMT +0000

jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby Atelim » 25. 05. 2008. 11:03 GMT +0000

Atelim
Slepi putnik
 
Posts: 1
Joined: 25. 05. 2008. 10:47 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 11:11 GMT +0000

jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 11:28 GMT +0000

Lajkovac - osnovni podaci III deo:


Pruga, zeleznicka stanica I put prema Valjevu uslovili su linijsku ( drumsku ) fizionomiju naselja u inicijalnoj fazi razvoja, koja je prepoznatljiva I u danasnjoj urbanoj strukturi, iako se Lajkovac prostorno transformise spajanjem sa Lajkovcem selom, koncentrisanjem duz puta ka Valjevu I sirenjem sa nize na visu aluvijalnu terasu ( lokacija Vojni krug ).

_________Image


Lajkovac - varos prema popisu iz 2002 godine je imao 3430 stanovnika dok je 1991 godine bilo 3384 mestana. Stanovnistvo je srpsko ( vecina slavi Djurdjevdan, Svetog Nikolu i Djurdjic ), doseljeno uglavnom iz okolnih sela.
Pravoslavni Hram posvecen Svetom velikomuceniku Dimitriju podignut je 1937 godine.
Lajkovac ima decji vrtic "Leptiric", OS "Mile Dubljevic", Srednju skolu, biblioteku, radio stanicu "Prugu", kulturni centar " Hadzi Ruvim ", Dom omladine i drugo. Urbana uticajna sfera znatno se prosiruje van opstinskih granica pijacnim danima ( petkom i nedeljom ), u vreme odrzavanja nadaleko poznatih vasara ( Ivanjdan, Ognjena Marija i Velika Gospojina ), manifestacije " Dani Lajkovca " i gradske slave " Ognjene Marije ".
jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 25. 05. 2008. 13:52 GMT +0000

Na delu karte Srbije iz perioda pre I svetskog rata(nazalost iz dva dela zbog ogranicenja na slike), prikazan je polozaj stanice Lajkovac.
Image

Image
Na karti nije ucrtana pruga prema Milanovcu i Cacku, vec samo pruge Zabrezje-Lajkovac-Valjevo i Lajkovac-Arandjelovac-Mladenovac. Iz karte se lepo vidi meandriranje reke Kolubare u ovom delu, sto nazalost danas ne postoji. Takodje se vidi da nije postojao drumski put Lajkovac-Nepricava. O ovome svakako vise zna jovanla, pa bi bilo lepo da i on prokomentarise ovu kartu.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 19:46 GMT +0000

jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 20:52 GMT +0000

jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby jovanla » 25. 05. 2008. 21:01 GMT +0000

jovanla
Putnik 2. razred
 
Posts: 24
Joined: 24. 05. 2008. 19:46 GMT +0000
Location: Lajkovac

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 12:19 GMT +0000

Na slici je prikazana karta varosice Lajkovac u koju su dodate trase ukinutih uski pruga prema Beogradu, Cacku i Mladenovcu, dok pravcom prema Valjevu prolazi sada pruga normalnog koloseka Beograd-Bar.
Image

Iz karte se vidi da su na reci Kolubari postojala dva mosta i to: iz pravca Mladenovca na Belom Brodu i iz pravca Cacka, "Cacanski" most. Oba su mosta resetkaste konstrukcije i danas postoje, preko kojih se odvija lokalni drumski saobracaj.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 12:36 GMT +0000

Na forumu hrvatskih zeleznica http://www.zeljeznice.net data je vrlo lepo slika rasporeda koloseka zeleznicke stanice Lajkovac, koju je poslao todorva.
"Lajkovac stanica se sastojala od dve i to glavne stanice i spoljne stanice na trasi prema Valjevu. Raspored koloseka ovih stanica prikazan je na donjoj slici.
Image

"Sama stanica imala je 15 koloseka ukljucujuci glavnu i spoljnu. Na koleseku 1 nalazila se kolska vag i tovarni profil, dok se na drugom koloseku nalazila jama za pregledavanje lokomotiva i ovaj je kolosek bio izlazni prema Valjevu. Treci kolosek je bio prolazni kolosek iz smera Beograd - Cacak, dok je cetvrti kolosek bio ulazni iz pravaca Mladenovca. U samoj lozionici nalazio se veci broj lozionickih i radionickih koloseka. Iz slike se vidi da je iza okretaljke postojalo osam garaznih natkrivenih koloseka za lokomotive. Takodje se nalazio i obilazni kolosek za lozionicu kao i tri slepa koloseka. Spoljna stanica polularno se zvala "Triangla" je pocinjala od skretnice broj 24. Od skretnice broj 26 odvajao se prvi kolosek spoljne stanice. Lajkovacka stanica je imala ukupno 49 skretnica i 41 kolosek ukupne duzine 6.336 metara. Sve to govori o njenoj velicini."
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 14:33 GMT +0000

Nazalost lajkovacke pruge odmah po svome otvaranju dobijaju veliki vojni znacaj u ratovima koje je Srbija vodila: Balkanskim i I svetskom ratu. U I svetskom ratu, napadu Austrije na Srbiju preko Drine, sve potrebe fronta, manje vise su isle ovim novim prugama prema Valjevu, kao i transportovanje ranjenika iz pravca Valjeva. Odmah iznad uske pruge, u Celijama prema Lazerevcu iz pravca Lajkovca, nalazi se "Vrace brdo" na kojem je vodjena jedna od odlucujih bitaka u Kolubarskoj bitci, gde je poginuo i Dimitrije Tucovic. I ako je Austrija svoju istocnu prugu Sarajevo - Visegrad izgradila pre svega zbog svojih vojnih planova, zapadne pruge u Srbiji imale su pre svega znacaj u transportu roba i putnika.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:11 GMT +0000

Danasnji izgled mosta na reci Kolubari u pravcu Cacka, kojeg lajkovcani nazivaju "Cacanski" ili "Pepeljevacki" most.
Image

Na jednom od nosaca mosta nalazi se nemacka tabla.
Image

Iz table se vidi da su radovi izvodjeni u januaru i februaru 1916 godine, kada je verovatno most i zavrsen, jer su Nemci nastavili sa izgradnjom pruge prema Milanovcu i Cacku u toku okupacije Srbije. Danas je ovo omiljeno kupaliste lajkovcana na reci Kolubari. Pored mosta nalazi se i nemacki bunker iz doba II svetskog rata, kojeg je sindikat zeleznicara preuredio u kafanu i koja uglavnom radi u letnim mesecima. Izgled bunkera slikan od reke Kolubare je dat na slici dole.
Image
Last edited by ivanjz on 26. 05. 2008. 15:32 GMT +0000, edited 2 times in total.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:22 GMT +0000

Pogled sa mosta u pravcu Cacka(prva stanica Bogovdja), na nekadasnju trasu pruge. Na ovome delu zbog plavljenja reke Kolubare, bilo je nephodno uraditi veliki zemljani nasip, kako bi se sprecilo plavljenje pruge.
Image

Jos jedan pogled na bunker, pored "Cacanskog" mosta.
Image

U bunkeru se nalazila i usisna stanica, preko koje se napajala vodom lozionica Lajkovac, iz reke Kolubare.
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:42 GMT +0000

Jos jedan pogled na most, gde se vidi tabla "Lajkovac", odakle pocinje varosica.
Image

Pogled sa mosta na reku Kolubaru, nizvodno, gde se nalazi drugi zeleznicki most na Kolubari, na realaciji Lajkovac-Mladenovac, na Belom Brodu.

Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby ivanjz » 26. 05. 2008. 15:52 GMT +0000

Jos jedan snimak mosta, napravljen uzvodno uz Kolubaru, bunker je sa leve strane mosta, iz pravca Lajkovca.
Image

U blizini mosta nalazi se cuvena "Jolica vodenica", stara preko 150 godina, na reci Kolubari, koja i danas melje.
Image
User avatar
ivanjz
Kondukter
 
Posts: 191
Joined: 24. 05. 2008. 9:56 GMT +0000

Re: Pruge uzanog koloseka u Zapadnoj Srbiji

Postby vladimir » 26. 05. 2008. 17:56 GMT +0000

Evo i red voznje od 1937-1938 godine, uzanog koloseka 0.76
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vladimir Petkov
Narrow gauge in Macedonia: http://www.freewebs.com/locomotiva/index.htm
YouTube about Macedonian Railways: http://www.youtube.com/user/lokomotivamk
Alternative about Macedonian Railways: http://mz-rail.atwebpages.com/Index.html
User avatar
vladimir
Über-Mašinovođa
 
Posts: 2305
Joined: 05. 11. 2006. 23:51 GMT +0000
Location: Skopje, Makedonija

Next

Return to Uski kolosek

Who is online

Users browsing this forum: No registered users